کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

همه چيز در مورد رنگ بنفش


"من فكر مي كنم اگر از مزرعه اي پر از گل هاي بنفشه بگذريد و به آن ها توجه نكنيد درحق خداوند ناشكري كرده ايد"
آليس واكر – نويسنده

همه چيز در مورد رنگ بنفش
همه چيز در مورد رنگ بنفش

بنفش رنگ عرفان و معنويت است. بنفش در هر طيفي كه باشد الهام بخش و رنگ شاهزادگان، ‌پادشاهان و ملكه هاست. بنفش سير در اصل تركيبي از رنگ هاي آبي و قرمز مي باشد كه ويژگي هاي هر دو رنگ را يكجا در بر دارد. تندي قرمز به واسطه آرامش و خنكي آبي فروكش مي كند و به حس تازه تبديل مي شود و شما را به آرامش و رهايي دعوت مي نمايند. به همين دليل است كه در بيمارستان هاي رواني و مطب روانشناسان اغلب از بنفش ملايم يا همان بنفش ياسي استفاده مي شود. بنفش ملايم احساس ترس را كاهش مي دهد و مشغله هاي فكري آزار دهنده را تعديل مي نمايد. وقتي بنفش در كنار سفيد قرار مي گيرد سمبل خالص بودن و تواضع است. در فرهنگ چين بنفش رنگ رويا پردازان و فيلسوفان است و نشانه صداقت ، وفاداري و عشق مي باشد. علم رنگ شناسي ثابت كرده است كه بنفش آثار ترس و شوك هاي روحي را پاك مي كند و در اين زمينه مانند اشعه ماوراء بنفش عمل مي نمايد.

همه چيز در مورد رنگ بنفش

از به كار بردن بنفش در دكوراسيون داخلي خانه خود اجتناب نكنيد. همانطور كه مشاهده مي كنيد تركيب بنفش و سبز به تركيب كامل و زيباست كه تحسين همگان را بر مي انگيزد و همان چيزيست كه دنبالش بوديد. اگر فردي به شما بگويد كه قصد دارد قاليچه بنفش خريداري كند مطمئن باشيد آن فرد در آينده اي نزديك به موفقيت خواهد رسيد چون از ذهن باز و آرامي برخوردار است. جالب است بدانيد امروز در آمريكا به سربازاني كه در جنگ زخمي شده اند به پاس شجاعت شان قلب بنفش هديه مي شود. در دهه 1960 بنفش از محبوبيت بي نظيري در مجلات مد برخوردار بود . هم چنين اين رنگ در دهه 1980 در كنار رنگ هاي طلائي قرمز و سياه زياد ديده مي شد اما شهوت اين رنگ در اين دهه بسيار زياد زود گذر بود.


همه چيز در مورد رنگ بنفش
اين دوره ديگر زمان اين است كه بنفش در طراحي داخلي منزل شما جايي ويژه براي خود داشته باشد. زمان آن رسيده كه شما نيز از آرامش و حالت خوش عرفاني اين رنگ در خانه خود بهره مند شويد. بنفش به ندرت در طبيعت ديده مي شود. مانند گل هاي زيباي بنفشه. هيچ رنگي به اندازه بنفش نمي تواند عرفاني و الهام بخش باشد. بنفش هم چنين يادآور غذاها و خوردني هاي خوش مزه اي مثل انگور بنفش – بادمجان و تمشك مي باشد و بسيار اشتها آوراست.
آبي به شما كمك مي كند تا حين آشپزي تمركز و آرامش داشته باشيد. از طرفي بنفش به شما كمك مي كند تا بهترين تصميم را براي انتخاب غذا انجام دهيد. استفاده از رنگ بنفش در آشپزخانه از يك فرد عادي يك سرآشپز هنر مند مي سازد.
همه چيز در مورد رنگ بنفش
بنفش در خانه

ديگر زمان آن رسيده تا بنفش را به اتاق نشيمن ، اتاق غذا خوري ، اتاق خواب و سرويس هاي بهداشتي منزل خود دعوت كنيد تا جادوي اين رنگ زيبا را به چشم خود ببينيد.
به شما توصيه مي كنيم از حالت عرفاني و آرامبخش كه به واسطه استفاده از رنگ بنفش در اتاق نشيمن شما بوجود مي آيد خود را محروم نكنيد.
شما به چند طريق مي توانيد از اين رنگ در دكوراسيون اتاق نشيمن استفاده كنيد. اگر تمايل داريد اتاق نشيمن شما در عين شيك بودن كمي كم نور و تاريك تر به نظر برسد از بنفش سير براي نقاشي ديوارها استفاده كنيد.
هم چنين براي جلوه بيشر كوسن هاي بزرگ به رنگ قرمز طلائي روي مبل هاي قرار دهيد اما اگر مي خواهيد كمي مدرن تر عمل كنيد مي توانيد تنها يك ديوار را به رنگ بنفش بادمجاني رنگ آميزي كنيد و مبلمان چوبي و قاليچه هاي پرز بلند و سبز رنگ را در وسايل اتاق داشته باشد.
چنانچه جنبه آرامش فضا بيشر برايتان اهميت دارد از طيف هاي روشن و ملايم بنفش مثل بنفش ياسي استفاده نمائيد و چيدمان خود را با قرار دادن كوسن هاي شكلاتي و قاليچه هاي پوستين كامل كنيد.

در اتاق غذا خوري از قرمز و بنفش كنار هم بكار بريد. براي مثال مي توانيد ديوارها را به رنگ بنفش نقاشي كنيد و از دستمال سفره ، روميزي يا گلداني قرمز براي روي ميزي غذا خوري استفاده نمائيد. بنفش به دليل آرامشي كه به روح مي بخشد رنگي بسيار مناسب براي اتاق خواب است بهتراست براي اتاق خواب از بنفش روشن ( بنفش ياسي ) در كنار سفيد و نقره اي استفاده نمائيد كه در اين صورت تاثير گذازي آن بر آرامش روح و جسم چندين برابر خواهد شد . اين رنگ روياهايي زيبايي براي شما مي سازد.


همه چيز در مورد رنگ بنفش
بنفش در اتاق خواب تنها يك تاثير و ويژگي دارد و آن القاي آرامش است. طيف ملايم و روشن و بنفش ذهن شما را باز مي كند و نمي گذارد به افكار آزاردهنده تمركز كنيد و به همين دليل به شدت استرس و تنش را از شما دور مي كند و آرامش را جايگزين آن ها مي نمايد. بنفش هم چنين براي كاهش هاي سرويس بهداشتي رنگي بسيار مناسب است. وجود ويژگي ها و تاثيرات رنگ بنفش آنچنان در آشپزخانه حياتي به شمار نمي آيند بنابراين روي كابرد بنفش در آشپزخانه زياد تاكيد نمي شود بهتر است از اين رنگ در قسمت هاي ديگر بيشتر بهره جست


بنفش در هارموني

بنفش بسيار كم در طبيعت ديده مي شود و همان مقدار كم نيز اغلب در كنار طيف هاي گوناگون رنگ سبز به چشم مي خورد . بنفش هم چنين در كنار قهوه اي بسيار زيبا مي نشيند اما نكته اي كه مي بايست رعايت كنيد اين است كه طيف هاي دو رنگي كه در كنار هم مي نشيند بسيار مهم هستند براي مثال بهتراست بنفش روشن ( بنفش ياسي ) در كنار قهوه اي شكلاتي قرار بگيرد و يا بنفش بادمجاني در كنار بژ و طيف هاي خنثي ي رنگ قهوه ايي .

تركيب بنفش و صورتي نيز بسيار زيبا و چشم نواز است . اين دو رنگ يك زوج بسيار هماهنگ هستند كه وقتي در كنار هم مي گيرند چشم ها را به سوي خود جذب مي كنند.
كنار هم نشستن بنفش ملايم و صورتي روشن تركيبي را ايجاد مي كنند كه بسيار مورد پسند بانوان و دختران جوان واقع مي شود و تركيبي بسيار مناسب براي اتاق خواب مي باشد. بنفش در كنار نقره اي طلائي تركيبي شيك و بسيار پرجلوه را خلق مي كنند كه فضا را به فضايي شاهانه منزل مي سازد و همچنين باعث صميميت و گرم شدن محيط مي شود.
اگر تمايل داريد كه فضايي فانتزي و هنري داشته باشيد. به شما توصيه مي كنيم آبي ، قرمز و سبز را كنار بنفش بنشانيد . بنفش نيز همانند قرمز وقتي كنار سفيد قرار مي گيرد جلوه اي زيبا و تحسين بر انگيزي را بوجود مي آورد از تركيب بنفش با سياه و طولي بپرهيزيد زيرا اين تركيب احساس غم و ناكامي را در محيط القا مي كند.

همه چيز در مورد رنگ بنفش