کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

همه چيز در مورد رنگ قرمز


قرمز قدرتمنداست. قرمز به فضا عمق مي‌بخشد. رنگ قرمز در چيدمان يك خانه ارزشي برابر با طلا را دارد.
گالدواني والنتينو- طراح مد


همه چيز در مورد رنگ قرمز

همه چيز در مورد رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ شور و عشق و آرزوست. قرمز احساسات را فعال مي‌كند و شادي و نشاط را در انسان بر مي‌انگيزد و در اين زمينه هيچ رنگي قدرت قرمز را ندارد. قرمز مثل آتش گرم است.

طيف هاي مختلف رنگ قرمز، حالات گوناگوني را خلق مي‌كنند و بسيار آشكارا و محسوس فضا را به يك فضاي رمانتيك و عاشقانه و يا به يك فضاي شيك و رسمي مبدل مي‌سازند.

قرمز رنگ بسيار هوشياري است زيرا نظرها را به سرعت به خود جلب مي‌كند. قرمز رنگ و نماد عشق است و رنگي است كه به طرز شگفت‌انگيزي احساسات عاشقانه را در وجود انسان بيدار مي‌سازد.

هر جا قرمز وجود داشته باشد هيجان و نشاط نيز در آن‌جا هست. به همين دليل است كه بانوان جوان و هم چنين كودكان رنگ قرمز را دوست دارند و از طرفداران اين رنگ مي‌باشند.

و اما براي آقايان! رنگ قرمز سنمبل عصابيت و خشونت است.روانشناسان رنگ معتقدند افرادي كه رنگ قرمز را دوست دارند افرادي با اعتماد به نفس بالا، مصمم و جدي، اجتماعي و شجاع هستند.

تحقيقات نشان داده‌است كه در فرهنگ‌هاي كهن و قديمي دو رنگ سفيد و سياه بسيار برجسته به نظر مي‌رسند و چنانچه رنگ سومي وجود داشت آن رنگ، حتماً رنگ قرمز بود.

در برخي از زبان‌ها براي قرمز مترادف‌هايي مثل رنگارنگ و زيبا وجود دارد. واژه قرمز چيزي فراتر از يك اسم است.

اين رنگ سبب سر زندگي و تحرك جسم مي‌شود و امروز به واسطه تحقيقات و مطالعات اين نظريه به يك اصل و قانون علمي مستدل تبديل شده‌ است.

دكتر جان ناش اُت زيست شناس مطرح پس از مطالعات پي در پي به اين نتيجه رسيدند كه گياهان زير شيشه قرمز كه نور خورشيد را به رنگ قرمز از خود عبور مي دهد، چهار برابر سريع تر از گياهاني كه در زير نور خورشيد به رنگ طبيعي هستند رشد مي‌كنند.

پس از آن مطالعات ديگر دريافته‌اند كه قرار گرفتن در معرض نور قرمز 5/13 درصد نيروي فرد را افزايش مي‌دهد و 8/5 درصد بيشتر از شوك هاي الكتريكي ماهيچه و عضلات دست را تحريك مي كند.

قدرت و تأثير رنگ قرمز به فيزيك و جسم انسان قرن‌ها پيش توسط شماري از دانشمندان به اثبات رسيده است.

از نظر علم انرژي شناسي، قرمز رنگ موفقيت، عشق و شادي است. چيني ها لباس‌هايي به رنگ قرمز مي‌پوشند تا شاد باشند از نظر آن‌ها قرمز منبع عظيم انرژي و نشاط روح است.

روانپزشكان به افرادي كه از كسالت، بي‌حوصلگي، افسردگي و بي حالي رنج مي‌برند استفاده از رنگ قرمز را توصيه مي‌كنند.

البته فراموش نكنيد كه استفاده افراطي از رنگ قرمز نيز ممكن است تاثيري عكس آنچه گفته شد را در محيط بگذارد. بنابراين به اندازه هوشمندانه از قرمز استفاده كنيد تا از اثرات مفيد آن بهره‌مند شويد و بوسيله آن شور و شادي و انرژي را به زندگي خود دعوت كنيد.


همه چيز در مورد رنگ قرمز
رنگ قرمز در خانه

رنگ قرمز ضربان قلب را سريع‌تر مي كند و از اين رو انرژي زا و هيجان‌آور است. طراحان داخلي توصيه مي‌كنند در قسمت هاي كوچك از مقدار كمتري قرمز استفاده كنيد زيرا در غير اينصورت آن فضا كوچك تر به نظر‌ مي‌‌رسد.

وجود مقداري رنگ قرمز مي‌تواند اشتها را تحريك كند و آن را افزايش دهد بنابراين استفاده از مقداري رنگ قرمز در آشپزخانه توصيه مي‌شود، اما بدليل اينكه رنگ قرمز خيره كننده است و نظر را بسوي خود جذب مي‌كند، بنابراين در صورت وجود رنگ قرمز در آشپزخانه در حين كار با چاقو و پخت و پز مراقب دست‌هاي خود باشيد.

هم چنين بدليل اشتها آور بودن رنگ قرمز استفاده از آن در اتاق غذا خوري بسيار توصيه مي‌شود. حتي مجازيد تمام ديوارهاي اتاق نشيمن را به رنگ قرمز در آوريد و از روميزي و دستمال سفره‌هاي قرمز رنگ در طيف‌هاي مختلفش استفاده نمائيد.

اتاق‌هاي نشيمن نيز رنگ قرمز را دوست دارند! اتاق نشيمن نه چندان بزرگي را تصور كنيد كه دكوراسيون آن به رنگ قرمز باشد. خواهيد ديد كه چه جلوه شيك، تأثير گذار و خوشايندي به خود مي‌گيرد. رنگ قرمز به فضاي يك اتاق‌نشيمن عمق مي‌دهد. گرما‌بخشي نيز از ساير ويژگي‌هاي اين رنگ زيبا مي‌باشد، از اين رو استفاده از آن در اتاق‌هاي رو به شمال كه آفتاب گير نيستند بسيار موثر و مناسب مي‌باشد.

رنگ قرمز هم چنين رنگي بسيار مناسب براي راهروهاي داخلي و هال است.

يك نكته در مورد ديوارهايي كه تماماً به رنگ قرمز هستند اين است كه اگر ديوار يكنواخت و خسته كننده به نظر مي‌رسيد مي‌توانيد يك يا چند نوار افقي را متفاوت از كل ديوار رنگ آميزي نمائيد. رنگ قرمز را در اتاق خواب بيشتر در قالب كوسن‌هاي مخملي يا رو‌تختي‌هاي زيبا استفاده كنيد. رنگ قرمز به اتاق خواب جلوه‌اي فريبنده و گرم مي بخشند.

رنگ قرمز باعث هوشیاری انسان می شود، بنابراين وجود آن در اتاق كار لازم است؛ اما از طرفي از آنجايي كه قرمز فشار خود را بالا مي‌برد تا حدودي استرس را نيز با خود به همراه دارد. بنابراين سعي كنيد مانند اتاق‌خواب، در اتاق كار هم تنها به مقداري از رنگ قرمز بسنده كنيد، مثلاً تنها يك صندلي قرمز پشت ميز كارتان قرار دهيد و يا تنها قفسه فايل‌ها را به رنگ قرمز انتخاب كنيد.


همه چيز در مورد رنگ قرمز
رنگ قرمز در هارموني

ا.لين نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه هيچ اصول و قوانين خاصي در مورد رنگ قرمز و هارموني آن با رنگ‌هاي ديگر وجود ندارد! آيا تا بحال شنيده‌ايد كه سبز و قرمز هرگز نبايد كنار هم قرار بگيرند؟!

در اين مورد كمي تأمل كنيد، اگر به طبيعت كه بهترين الگو براي هنر است بنگريم خواهيم ديد كه اين دو رنگ چه زيبا كنار هم مي‌نشينند. پس تنها به طبيعت توجه كنيد و الهام بگيريد.

قرمز و سبز يك زوج بسيار مناسب براي يكديگر هستند كه هر كدام در طيف‌هاي مختلف به زيبايي كنار هم مي‌نشينند و تصويري زيبا را خلق مي‌كنند. گيلاس‌هاي سرخ را كنار برگ سبز درخت گيلاس و يا يك لاله قرمز را در يك چمن‌زار سبز تصور كنيد. سبز و قرمز به همان اندازه كه در طبيعت به زيبايي كنار هم قرار مي‌گيرند در دكوراسيون داخلي نيز به همان زيبايي كنار هم جلوه مي‌كنند. بار ديگر يك جنگل را در فصل پاييز در ذهن خود تصور كنيد، مي‌بينيد چطور قرمز حنايي در كنار نارنجي سوخته و قهوه شكلاتي تيره در كنار هم خالق يك تابلوي زيبا شده‌اند؟! پس شما هم مي‌توانيد از اين سه رنگ در طراحي اتاق‌نشيمن خود استفاده كنيد و جلوه‌اي به زيبايي همان جنگل پاييزي خلق كنيد البته در اين صورت بهتر است بيشتر از عناصر طبيعي نيز در اثاثيه اتاق نشيمن استفاده كنيد، مثلاً از كاناپه هاي چرمي به رنگ فندقي و مجسمه هاي سنگي و ... كه در اين صورت اتاق نشيمن بي‌نظيري خواهيد داشت.

همه چيز در مورد رنگ قرمز

قرمز و زرد نيز همكاران و شركاي بسيار خوبي براي هم هستند هم در طبيعت و هم در طراحي داخلي خانه. براي خلق جلوه‌اي شيك‌تر و زيبا‌تر مي‌توانيد قرمز را با طلائي تركيب كنيد.

در آشپزخانه نيز بهترين تركيب رنگي از قرمز، تركيب آن با زرد، فيروزه‌اي و صورتي مي‌باشد. قرمز و سفيد از تركيبات كلاسيك و بسياز زيبا هستند. سفيد قرمز را تعديل مي‌كند. به تركيب قرمز و سفيد مي‌توان رنگ‌هاي روشن ديگري را نيز از از قبيل نارنجي، صورتي، سبز ليمويي و هم‌چنين ارغواني و آبي‌روشن را نيز اضافه كنيد كه تركيب رنگي بسيار دوست داشتني را خلق مي‌كنند و البته باب طبع كودكان هم هستند. شما مي‌توانيد در اتاق بازي كودكان از اين تركيب رنگي استفاده كنيد.