کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

اصلاح فضاي داخلي خانه به کمک فنگ شويي




به کمک فنگ شويي فضاي داخلي خانه را اصلاح کنيد و انرژي هاي مثبت را به جريان اندازيد.

خانه شما از اين پس مظهر آسايش، آرامش و نشاط خواهد بود. فنگ شويي (در لغت به معناي باد و آب) هنر چيدمان محيط براي ايجاد تعادل و هماهنگي بهتر ميان انرژي هايي است که ما را احاطه کردهاند. اصول فنگ شويي از چند هزار سال پيش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگي هاي پراضطراب و خانه هاي مدرن ما مطابقت دارد. از نظر فنگ شويي با ايجاد تعادل ميان پنج عنصر بنيادي (چوب، آتش، خاک، آهن و آب) مي توان نظم لازم براي تغيير انرژي يک مکان را ايجاد کرد و با تقويت انرژي حياتي مکان ها «چي» مانع از نشر انرژي هاي منفي و امواج مخرب شد.
زماني که توده هاي انرژي راکد را آزاد مي سازيم و به آنها جهت مي دهيم تا بدون محصور شدن جريان يابند درمي يابيم که احساس آرامش، آسودگي و همچنين اعتمادبه نفس بيشتري داريم. .
. فنگ شويي همچنين براي دو نيروي متضاد و در عين حال مکمل «يين و يانگ» نقش اساسي قائل است. از نظر فنگ شويي اين دو اصل مبدا انرژي حياتي هستند که در محيط و همچنين در وجود ما جريان دارند. همانگونه که طب سوزني جريان انرژي را در بدن بهبود مي بخشد، فنگ شويي همين عمل را در محيط پيرامون ما انجام مي دهد. بنابراين شايد بهتر است دکوراسيون خانه خود را به روشي اصلاح کنيم که انرژي هاي مثبت راحت تر جريان يابند. ممکن است شما از طراحي نظم در خانه خود کاملا راضي باشيد اما مي توانيد براي اصلاح و بهبود جزئيات از فنگ شويي استفاده کرده و به نتايج مطلوب تري دست يابيد. در اين نوشتار سعي بر اين است که بدون نياز به وارد شدن به پيچ و خم ها و اصول پيچيده فنگ شويي، با ارائه راهکارهاي عملي، دکوراسيون داخلي خانه را ساماندهي کرده و با جاري ساختن انرژي هاي مثبت، خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبديل سازيم.
پس ابتدا به بررسي بخش هاي مختلف خانه مي پردازيم، البته مراقب باشيد که در به کارگيري اصول فنگ شويي با صبر و حوصله عمل کنيد و پس از انجام هر تغيير در فنگ شويي خانه، اثر آن را ارزيابي و سپس تغيير ديگري را شروع کنيد. به قول چيني ها مانند جادوگري که تازه به چوب جادو رسيده است عمل نکنيد.
پنج اصل کلي فنگ شويي در اين زمينه عبارتند از:
1 ) فنگ شويي توصيه نمي کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. اين اصول را فقط در اتاق هايي به کار بريد که فکر مي کنيد لازم است.
2 ) به کارگيري فنگ شويي اضافه کردن اشياي ساخت چين به لوازم خانه نيست.
3 ) هر وسيله شکسته، خراب و بي استفاده را بازبيني کنيد و شهامت دور نريختن يا تعمير مجدد آن را داشته باشيد.
4 ) هدايا و وسايلي را که از آنها خوشتان نمي آيد در کمدهايتان انبار نکنيد. کمترين ضرري که دارند اين است که بيهوه جاي شما را اشغال مي کنند.
5 ) از بي نظمي بپرهيزيد، هوا را تهويه کنيد و به طور مرتب خانه را نظافت کنيد تا انرژي مثبت آزادانه جريان يابد. و بالاخره يک بار ديگر يادآوري مي شود که: فنگ شويي پيروي از خرافات و موهوم پرستي هاي چين باستان نيست، مديتيشن و تمرين روحي نيست، روشي زودگذر و دوره اي نيست، جادو هم نيست، بلکه هنري است ساده، انعطاف پذير و ملموس براي افزايش نشاط، آرامش و تعادل در زندگي روزمره که با انواع سبک هاي دکوراسيون سازگاري دارد.
ورودي خانه
ورودي، فضاي ارتباطي مابين دنياي بيرون و آشيانه گرم و نرم شما است. در اين مکان است که افراد و انرژي ها داخل و خارج مي شوند. از نظر فنگ شويي، در ورودي، دهانه خانه است زيرا انرژي «چي» (انرژي حياتي مکان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگي اشخاص جريان مي يابد.
توصيه هاي مفيد براي دکوراسيون
توجه ويژه به ورودي اصلي هر خانه و مجتمع مسکوني الزامي است. ورودي اصلي خانه را نبايد به انبار و محل نگهداري اشيا» اضافي تبديل کرد. آسانسور، راه پله ها و راهروي ساختمان بايد روشن و از عرض کافي برخوردار باشند. دقت در کيفيت پوشش کف راهروها، پوشش ديوارها و نوع روشنايي آنها بسيار مهم است.
ورودي داخلي نيز بايد تا حد امکان وسيع، روشن و خلوت باشد تا انرژي «چي» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند.
بنابراين از گذاردن رخت آويز براي آويزان کردن لباس در اين فضا خودداري کنيد مگر اينکه آنها را داخل کمد يا گنجه مخصوص اين کار جاي دهيد.
کفش ها نيز به همين ترتيب در جاکفشي چيده شوند. اگر ورودي شما کوچک و تاريک است انرژي «چي» براي داخل شدن به بخش هاي مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد، زيرا اين مکان بايد از روشنايي کافي برخوردار باشد.
در صورت امکان نصب يک لوستر با کريستال هاي کوچک باعث افزايش «چي» مثبت و مفيد مي شود اما اگر اين کار با سبک دکوراسيون شما سازگاري ندارد از لامپ هاي هالوژن يا نورافکن هاي کوچک چندجهته استفاده نماييد و نور را به چهارگوشه ورودي پخش نماييد.
بهتر است شب ها به ويژه در زمستان چراغ ها روشن باشند.
براي اينکه ورودي بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشاني براي ديوارهاي اين مکان استقبال انتخاب کنيد و باز هم توجه داشته باشيد هرچه اثاثيه کمتر باشد اين فضا آزادتر و بازتر مي شود.
اگر ورودي کوچک است يک آينه بزرگ در اين مکان نصب کنيد ولي مراقب باشيد که آينه را جلوي در ورودي قرار ندهيد زيرا از نظر فنگ شويي اين کار انرژي هاي مثبت را بازپس مي فرستد.
در سرويس هاي بهداشتي نبايد روبه روي در ورودي قرار گيرند زيرا «چي» وارد آنجا شده و تحليل خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نيز نبايد روبه روي در ورودي باشند.
اگر اتاق خواب شما روبه روي در ورودي است، در اين صورت ناخودآگاه احساس امنيت نخواهيد کرد زيرا اتاق شما بسيار در معرض ديد است. در مورد آشپزخانه نيز ممکن است مدام احساس گرسنگي کنيد. در عوض بهتر است اتاق نشيمن روبه روي در ورودي باشد.
توصيه مي شود مقابل در ورودي فرش نرمي پهن شود و در صورت امکان گذاردن يک کنسول و گلدان طرح دار روي آن وسيله مناسبي خواهد بود.
ديوار روبه روي در ورودي محل مناسبي براي نصب دعاها و نمادهاي مذهبي است.