کافه تلخ

۱۳۸۷ مهر ۱۱, پنجشنبه

جنبش ترنسندنتال مدیتیشن مديتيشن






ماهاریشی یوگی در ایالت "مادهیا پرادش" هند متولد شد اما اولین سال های عمر او در هاله ای از رمز و راز قرار دارد. او خودش در این باره گفت: "دیرنشین ها قرار نیست درباره خودشان حرف بزنند؛ پیام مهم است نه شخص." به نظر می رسد او در بین سال های 1911 تا 1918 به دنیا آمده است.
ماهاریشی یوگی پیش از آن که خود را وقف روشن بینی معنوی کند به عنوان یک فیزیکدان تعلیم دید.
او در دهه های چهل و پنجاه به هیمالیا رفت و تحت آموزش "گورو دو" (Guru Dev) قرار گرفت. بعد از دو سال مراقبه در سکوت و آموزش های مرشدش بود که ماهاریشی یوگی به غرب رفت و از آنجا روش مراقبه تی ام را در سراسر جهان رایج کرد.
"ترنسندنتال مدیتیشن"، یا تی ام، بر نظریه ها و تمرین های یوگا نهاده شده و یک تکنیک ذهنی است که گفته می شود یادگیری آن برای تمام کسانی که به "آگاهی خالص" و آرامشی عمیق رسیده باشند، آسان است.
در مراقبه تی ام فرد در ذهن خود ذکری را (به زبان سانسکریت) تکرار می کند. آموزگاران تی ام می گویند که فرد با تکرار "مانترا"، که کلمه یا عبارتی کوتاه و غالبا بی معنی است، آرامشی عمیق کسب می کند که حاصل این آرامش شعف درونی، سرزندگی و خلاقیت خواهد بود.
ماهاریشی یوگی در مصاحبه ای در سال 2006 گفت: "با تاریکی نجنگید؛ روشنایی را بطلبید، تاریکی خودش می رود."
ماهاریشی یوگی تکنیک تی ام را در سال 1959 به آمریکا برد اما تا سال 1968 که بیتل ها به هند سفر کردند و با او به مراقبه نشستند، این روش تمرکز در غرب رواج چندانی نداشت. البته معروف است که بیتل ها پس از سفر هند رابطه خود را با ماهاریشی قطع کردند.
با این حال، برنامه مراقبه بیست دقیقه ای تی ام مورد توجه دنیای آموزش، تجارت و بهزیستی قرار گرفت و جمعیت کسانی که برای کاهش استرس از این تکنیک استفاده می کنند، به پنج میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است.
ماهاریشی در فوریه 2008 در سن ‪ ۹۱‬سالگي در خانه‌اش در لاهه، هلند درگذشت
اين خلاصه اي بود از زندگي ماهاريشي اما مسئله ما اينست كه بازهم درويش بازي ، مرشد بازي و مريد داشتن و سر مردم گول ماليدن ميباشد.
من زياد نميخواهم وارد بحث شوم هما همينكه كسي ميرود در جنگل چند سالي را مينشيند تا حقيقت را دريابد. نه تنها حقيقت را در نمي يابد بلكه به گمراهي رفته و بسياري از مردم جهان را در گمراهي كشانده.
من ياد دراويش قادريه خودمان ميافتم كه نمايشاتي از قبيل سيخ به اندامشان فرو بردن را عرفان و نزديكي به خدا ميدانند و بعضي از گول خوردگان هم فكر ميكنند اين حقه بازها هر چه سيخشان كلفت تر باشد به خدا نزديكتر هستند. گيريم كه چنين باشد يعني سر از بدن جدا كنند و دوباره با چسب دهان مرشد مانند چسب دوقلوي مهندس غفاري كله اشان را به بدنشان وصل كنند . خوب كه چي؟ چه گره اي از مشكل مردم باز شد؟

( البته در مورد اين مورد بعدا من بحث خواهم نمود).
آقاي ماهاريشي متاسفانه نجات انسانها را در همان روزي 2 بار مديتيشن ميديد و ميگفت كه اگر جذر عددي يك صدم مردم دنيا مديتيشن كنند و مانترا ها را در ذهنشان نجوا كنند .

فضاي جهان طوري ميشود كه ديگر جنگي نخواهد بود. عجبا به همين راحتي و مانترا هايي كه در ازاي مبلغ كلاني به شما ميدهند و ميگويند كه حتي به همسرتان هم نگوييد نمونه هايي از مانترا ها اينها هستند كه اسامي خدا به زبان سانسكريت ميباشند:

شياما- شيام-هيريم- هيرينگ-شيرينگ- انگ- انگا- اما ( تمام مانترا را اينجانب دارم).
متاسفانه بعضي از مردم گول خورده پيرو شده اند كه اگر تلوزيون آنها را نگاه كنيد. عليرغم ادعايشان در حقيقت بنيان گذار ديني نوين شده اند و در ايران طرف داراني دارد.
كه منتظرند آن موسسه ( نام موسسه را بدلايلي نميبرم) پرواز به آنها ياد بدهد. و هر هفته دوبار دور هم جمع ميشوند و از تجربه هايشان در هنگام مديتيشن ميگويند.
و صاحب موسسه هم بعد از چندين سال سر كار گذاشتن هواداران بيچاره و در نهايت سركيسه كردن آنها را به اردويي ميبرد و مثلا آماده براي پرواز. گيريم كه پرواز كنند مانند عقاب . باز ميگويم كه چي؟ اين عرفان است؟ اين يعني اتصال به هستي ، به خدا؟
مديتيشن واقعي مانترا نياز ندارد.
در عالم مديتيشن نميتوان انسان بدي داشت. يك ادم كش نميتواند مديتيشن داشته باشد.
مديتيشن يعني زيبايي كه همان پارسايي است .
مديتيشن يعني اينكه مثلا به جويبار فقط بنگري ، بدون تفكر فقط بنگري . البته در باره مديتيشن بحث زياد است

نویسنده: حسین حسین