کافه تلخ

۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

سیر و سلوک / صادق عنقا



سفر به عالم درون و طیّ مقامات، 'سیر و سلوک' نامیده می­شود. معلّم روحانی، پیر طریقت یعنی نور و روشنایی راه و هادی سالک است و موجبات لازم را جهت تعلیم و تربیت سالک فراهم می­سازد تا او بتواند در این سفر خودشناسی برموانع غلبه نماید و حجابهای غفلت و بدآموزیها را از میان برداشته و به تزکیۀ نفس خود بپردازد. معلّم وجود، سالک را به کشف مراحل سلوک و اطوار هفتگانۀ قلبی از مرحلۀ طلب مطلوب تا به مراحل عشق و علم و شهادت و یگانگی و فنا رهنمون می­گردد.

حضرت مولانا شاه­مقصود صادق عنقا می­فرماید: 'در سلوک، لسان صدق، قلب صافی، و اخلاص عقیدت، و لقمۀ حلال، و ثبات قدم باید تا عنایت حق و ارادت حقیقی به رسول و طیّ طریق متابعت او، شامل حال سالک گردد و لطائف غیبی لاریبی باطنی به شهود حقیقی ربّانی برسد و عین الیقینش به حقّ الیقین ثابت شود.'

سالک، مراحل مختلف تزکیه و پاکسازی را طی نموده و حجابها یکی پس از دیگری از پیش پای او برداشته می­شود. در آنجاست که با علم و ایمان، شهادت به یگانگی خداوند می­دهد. عرفا منازل و مقامات هفتگانۀ سلوک را به هفت آسمان و هفت شهر عشق تعبیر نموده­اند. شیخ فریدالدّین عطّار، عارف و شاعر بزرگ، در منطق الطّیر، سیر و سلوک و سفر در عالم درون را به جستجو و تکاپوئی تشبیه نموده است که از مرحله تزکیه و نفی امیال آغاز گشته و منازل عشق و علم و حیرت را گذرانیده و نهایتاً به مقصود نهایی یعنی فنا و یگانگی با خداوند ختم می­گردد.

در کتاب سراج الهدی حضرت شاه­مقصود صادق عنقا، اطوار و منازل هفتگانه قلبی و طیّ مدارج آن را به تفصیل نقل فرموده­اند که بخشی از آن به شرح زیر می­باشد:


هفت شهر است در این وادی دل*****کـه بود سـالک حـق را منـزل

اوّلـیـن وادی دل هسـت طـلـب*****که همه رنج و عنا هست و تَعَب

مـنـزل دوّم دل ایـمــان اســت*****جوهرش دانش جاویـدان اسـت

سوّمین طور بود طورشغاف(عشق) *****کز محبّـت شودت آینه صـاف

نقـد سالک چو شود عین وجـود*****روی آرد سـوی اطـوار شهـود

پنجمیـن مرتبـه تـوحیـد بــود*****ذرّه در جلـوه چو خورشیـد بود

ششمیـن مرحلـه را هیمـان است*****حیـرت اهـل طریقت زان است

هفتمیـن طـور بود فـقـر و فـنـا*****حـق نمـایـد ز عـوالـم یکجـا

یـافـت آرامـش بـاقـی دل تو***** هفتمیـن طور چو شد منـزل تو