کافه تلخ

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

هويت زن در آيين زرتشت




خانم توران بهرامي (نماينده انجمن زرتشتيان)
خانم توران بهرامي مطالب خود را با ذكر تاريخچه دين زرتشت آغاز كردند: 3743 سال از ظهور آيين زرتشت مي‌گذرد و زن كاملا” برابر با مردان است. اهورا مزدا شش ويژگي دارد كه سه ويژگي (خرد مقدس، نظم و قانون، قدرت و توانايي) آنها نشانه روح مذكر و سه ويژگي (عشق، كمال و رسايي، و جاودانه) ديگر به روح زنانه اختصاص دارد.
نعمت‌هاي خدا به انسان دو چيز است: حق گزينش و خرد مقدس. زرتشت دو دختر داشت كه دومين آن پورچيستا بود. زرتشت زماني كه جاماسب از پورچيستا خواستگاري كرد وي را در انتخاب همسر آزاد گذاشت و گفت: «بررسي كن آيا با توجه به خرد مقدس تو جاماسب مطلوب تو است». از نظر كريستين سن، راز موفقيت هخامنشي برابري زن و مرد بود.
در دين زرتشت قبل از مسيحيت شاهد تثليث هستيم. تثليث زرتشت حول اهورامزدا، ميترا (روح مردانه/ آفتاب و گرمي) و آناهيتا (روح زنانه / آب پاك و مبرا، ايزد بانوي آب) شكل مي‌گيرد.

در آيين زرتشت زن و مرد با هم پيمان همسري مي‌بندند تا فرزنداني به دنيا بياورند كه به نيروي نيكي كمك کند و با نيروي بدي مبارزه كند تا زمينه «ظهور نجات بخش انسانيت» فراهم شود. در آيين زرتشت به جز در موارد خاص (زانيه يا نازا بودن زن) طلاق وجود نداشته اگر چه با تصويب قانون خانواده در سال 1348 طلاق قانوني شد. بعد از مرگ پدر، مادر ولي قهري فرزندان است. زن در آيين زرتشت در صورتي كه جهيزيه به خانه شوهر نبرده باشد سهمي برابر با مرد در ارث دارد، اما در صورت ازدواج و دريافت جهيزيه، سهم ارث وي نسبت به پسر نصف مي‌شود. در صورتي كه شوهر ناتوان از اداره خانواده يا محجور باشد، زن مي‌تواند ولي شوهر خود شود. در اوستا زن به «روشني و فروغ خانه» تشبيه شده مرد «صاحب، آقا و كدخداي خانه» است. همچنين زن و مرد لازم و ملزوم يكديگر بوده «مكمل هم هستند».